Wsparcie kredytobiorców
Poszkodowani w wyniku powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie niezależna od wysokości raty.
VAT, PIT i CIT
Dostępna będzie możliwość wydłużania przedsiębiorcom, których dotknęła powódź terminów płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
VAT 0 proc. na darowizny
Ministerstwo Finansów wprowadziło 0 proc. stawkę VAT dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów i nieodpłatnych usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi. Z preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu) będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.