Warunki odliczenia lub zwrotu
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełnią następujące warunki:
- są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi,
- mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi,
- prowadzą działalność gospodarczą na terenie takiej gminy,
- utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie tej gminy,
- odpowiednio powiadomią naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub będą posiadać protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy
(Uwaga: podatnicy, którzy łącznie spełnią powyższe warunki, nie będą obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot związanych z zakupem kas utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi),
- rozpoczną prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie później niż w okresie sześciu miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia (uzyskanego przez producentów krajowych i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas, od Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy spełniają odpowiednie funkcje i wymagania techniczne),
- będą posiadać fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
Wysokość odliczenia lub zwrotu
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot za zakup przysługuje podatnikom w wysokości:
- ceny zakupu kasy rejestrującej, bez VAT, nie więcej niż 1626 zł – w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej,
- ceny zakupu kasy rejestrującej, wraz z VAT, nie więcej niż 2000 zł – w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona, ponieważ nie przekroczyła 200 000 zł w skali roku (również liczona proporcjonalnie dla rozpoczynających działalność).
Uwaga: Ulga będzie miała zastosowanie przy nabyciu kasy w miejsce tej, którą podatnik utracił lub która została trwale uszkodzona – jeżeli podatnik utracił dwie kasy, to skorzysta z ulgi przy zakupie dwóch nowych kas.
Moment odliczenia od podatku należnego
Odliczenia od podatku należnego podatnik dokona w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym:
- w przypadku, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, wykazana w deklaracji za dany okres rozliczeniowy będzie równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejszy wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków,
- w przypadku, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, wykazana w deklaracji za dany okres rozliczeniowy będzie większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejszy wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część będzie mógł, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- jeżeli w deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej wykaże do zwrotu na rachunek lub powiększy o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Wskazówka: W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu (świadczących usługi taksówek osobowych), wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej może pomniejszyć o wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy. Gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej będzie większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie, wykazanej w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwróci na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją.
Wniosek o zwrot wydatku
W przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług, ze względu na nieprzekroczenie limitu ustawowego, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej będzie dokonywany na wniosek podatnika. Wniosek należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.
Ważne: Wniosek musi zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami – dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą,
- numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
- kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży,
- w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami – kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.
Wskazówka: Odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od 16 września 2024 r. do 12 października 2024 r. zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Zobacz również: Czy darowizna towarów przekazana Straży Pożarnej może korzystać z 0% stawki VAT?
Podstawa prawna:
- art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)
- rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2024 r. w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi (Dz. U. z 2024 r., poz. 1507)