Proponowane zmiany w zakresie KSeF
Główne rozwiązania, które proponuje resort finansów w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur to:
- wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (zarówno podatników czynnych, jak i podatników zwolnionych z VAT) w następujących terminach:
- od 1 lutego 2026 r. – podatnicy, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczyła w 2025 r. kwotę 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. – pozostali przedsiębiorcy,
- utrzymanie do 31 lipca 2026 r. możliwości wystawiania faktur na kasach rejestrujących,
- odroczenie do 31 lipca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury (również tych wykonywanych w mechanizmie podzielonej płatności),
- wprowadzenie do końca 2026 r. dobrowolnie stosowanego przez podatników trybu offline – po tym okresie również będzie on mógł być stosowany, ale wyłącznie w sytuacji awarii systemu lub trybu offline u podatnika,
- wprowadzenie okresu przejściowego od kwietnia do końca września 2026 r. dla mikroprzedsiębiorców – przez ten czas przedsiębiorcy, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży – 10 tys. zł miesięcznie) nie będą obowiązani do wystawiania e-faktur,
- dobrowolne wystawianie e-faktur dla konsumentów,
- wprowadzenie nowej funkcjonalności polegającej na umożliwieniu przesyłania faktur do KSeF wraz z załącznikiem, który będzie stanowił integralną część e-faktury – co istotne, funkcjonalność ta będzie dostępna dla użytkowników systemu po złożeniu odpowiedniego zgłoszenia w tym zakresie,
- instalacja certyfikatów do kodów QR przez wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF – podatnicy będą mieli możliwość wcześniejszego wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur w okresie trwania awarii lub niedostępności KSeF, a także gdy podatnik będzie czasowo korzystał z wystawiania faktur poza Krajowym Systemem e-Faktur, jednak możliwość ta będzie nie wcześniej niż od 1 listopada 2025 r.,
- wymóg podania na fakturze numeru NIP jednostki podległej JST – zmiana ta ma na celu zapewnienie dostępu do faktur w systemie jednostkom podległym jednostkom samorządu terytorialnego.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że proponowane zmiany pozwolą przedsiębiorcom lepiej przygotować się do wprowadzenia systemu KSeF w zakresie wystawiania e-faktur oraz zapewnią takie zrozumienie przyjętych rozwiązań, aby wprowadzenie przez podatników zmian w systemach księgowych nie wiązało się z niepotrzebnymi kosztami oraz odbyło się bez zakłóceń dla prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak widać, rok 2025 nie przyniesie znaczących rewolucji w zakresie elektronicznego wystawiania faktur w systemach stworzonych przez Ministerstwo Finansów. Jednak jest to czas, kiedy podatnicy – wiedząc, kiedy obowiązki te wejdą w życie – mają możliwość odpowiedniego przygotowania oraz dostosowania się do nadchodzących zmian. Warto już wcześniej zainteresować się możliwymi do wprowadzenia rozwiązaniami, by ich późniejsze wprowadzenie odbyło się płynnie i w sposób niewadzący prowadzonej działalności gospodarczej.