Odliczenie wydatków w ramach ulgi
By móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, poniesione przez podatnika wydatki:
- muszą być zawarte w załączniku do rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych,
- powinny dotyczyć przedsięwzięcia, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek,
- mają być udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku,
- nie mogą zostać sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
- nie powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ani w inny sposób uwzględnione w ramach innych ulg podatkowych.
Zwrot wydatków – co wtedy?
Po poniesieniu wydatków podatnicy często mogą uzyskać ich zwrot. W takiej sytuacji mogą wystąpić dwa warianty:
- podatnik dostaje zwrot wydatków w tym samym roku, w którym zostały poniesione,
- zwrot wydatków następuje w kolejnych latach podatkowych (innych niż rok ich poniesienia).
W pierwszym przypadku sytuacja jest klarowna – podatnik albo nie ma prawa do skorzystania z ulgi (jeśli całość wydatków została mu zwrócona), albo korzysta z ulgi w zakresie tych wydatków, których refundacja nie obejmuje. Robi to w zeznaniu za rok podatkowy, za który ma prawo do skorzystania z ulgi.
W drugim wariancie sytuacja nieco się komplikuje. Ministerstwo Finansów wskazało, że w sytuacji, gdy podatnik skorzysta z ulgi, a następnie w kolejnym roku dostanie zwrot poniesionych wydatków (częściowy lub całościowy), powinien rozliczyć się z fiskusem. Może to zrobić na dwa sposoby.
Po pierwsze, jeśli podatnik złożył zeznanie za rok, w którym skorzystał z ulgi, po otrzymaniu zwrotu może złożyć korektę tego zeznania, w której pomniejszy kwotę wykorzystanej ulgi o kwotę otrzymanego dofinansowania. Powinien jednak pamiętać, że zmiana wysokości ulgi będzie wiązać się prawdopodobnie z koniecznością dopłaty podatku za dany rok bądź koniecznością zwrotu otrzymanej nadpłaty podatku. W takiej sytuacji podatnik musi mieć również na uwadze konsekwencje, które wynikają z korekty zeznania – mowa o odsetkach od zaległości podatkowych, które będzie trzeba zapłacić w związku z koniecznością dopłaty podatku.
Istnieje jednak inna możliwość – Ministerstwo Finansów wskazuje, że podatnicy zamiast korekty odliczenia mogą wykazać dochód w wysokości otrzymanego dofinansowania w roku, w którym to dofinansowanie faktycznie otrzymali. Wykazanie dochodu nastąpi w zeznaniu podatkowym składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku otrzymania dofinansowania.
Przykład: Podatnik skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu za rok 2023. W październiku 2024 r. otrzymał zwrot poniesionych wydatków w ramach dotacji finansowanej ze środków Skarbu Państwa. By nie musieć korygować zeznania za 2023 r., podatnik w zeznaniu za rok 2024 (składanym do 30 kwietnia 2025 r.) powinien wykazać otrzymane dofinansowanie jako uzyskany przychód.
Ważne! Rozwiązanie z wykazaniem przychodu w związku ze zwrotem poniesionych wydatków może okazać się korzystniejsze dla podatników. Nie powstanie bowiem u nich obowiązek zapłaty odsetek od zaległości, tak jak w przypadku korekty zeznania za poprzednie lata.
Podstawa prawna: