Z pytaniem o możliwość odliczenia VAT od nabywania usług m.in. cateringowych i noclegowych zwróciła się do fiskusa spółka zajmująca się świadczeniem na rzecz swojego kontrahenta usług w zakresie logistycznego wsparcia jego działalności. W ramach wsparcia spółka nabywała towary i usługi od podmiotu trzeciego, by móc w dalszej kolejności przekazać je kontrahentowi.
Świadczenia wchodzące w skład usługi kompleksowej
W związku z powyższym spółka nabywa od innego podmiotu usługi dotyczące tzw. aspektu logistycznego pobytu pracowników kontrahenta delegowanych do Polski, polegającego w szczególności na zapewnieniu zakwaterowania, wyżywienia oraz udostępniania pojazdów w celu dowozu pracowników na miejsce wykonywania pracy. Całość wymienionych usług świadczy usługodawca, który wystawia na spółkę jedną fakturę na usługę kompleksową, opodatkowaną według stawki podstawowej 23% VAT.
W ramach współpracy z kontrahentem wnioskodawczyni wystawia faktury VAT, z tym że wykazuje każdą ze składowych usług na oddzielnych pozycjach faktury, z uwzględnieniem proporcji poszczególnych elementów usługi kompleksowej.
Spółka zadała pytanie, czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług świadczonych przez usługodawcę i obejmujących kompleksową usługę, na którą składają się świadczenia w zakresie zakwaterowania, cateringu (wyżywienia) i udostępniania środków transportu wykorzystywanych przez pracowników kontrahenta.
Możliwość odliczenia VAT
Spółka była zdania, że jak najbardziej przysługuje jej takie prawo. Podkreśliła, że usługi świadczone przez usługodawcę stanowią kompleksową usługę wsparcia obsługi logistycznej pracowników delegowanych, a zatem nie są wskazane w art. 88 ustawy o VAT i jako takie nie podlegają ograniczeniom w odliczeniu podatku naliczonego VAT.
Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem spółki, tym samym pozwalając na odliczenie VAT m.in. od usług zakwaterowania oraz usług cateringowych, które wchodziły w skład usługi kompleksowej.
Organ wskazał przede wszystkim, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależnie. Jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.
Ważne! Jeżeli dwa lub więcej świadczeń lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, to wszystkie świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy.
Brak ekonomicznego uzasadnienia do rozdzielenia
Jak podkreślił organ, ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny.
Ważne! Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Organ uznał, że spółka nabyła usługę kompleksową, bowiem podział poszczególnych usług na odrębne elementy byłby ekonomicznie niecelowy i sztuczny, gdyż ich rozdzielenie wprowadziłoby dodatkowe trudności organizacyjne, znacząco zwiększyłoby koszty operacyjne oraz niosłoby ryzyko poniesienia kosztów przez kontrahenta.
Tym samym spółka miała prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej świadczenia kompleksowego, w którego skład wchodziły m.in. usługi zakwaterowania oraz usługi cateringowe.