Od 2022 r. podatnik, który jest zobowiązany ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej, ma obowiązek zapewnić klientom możliwość dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego. Jeśli tego nie zapewni, to nie może korzystać z kwartalnego rozliczenia VAT. Jak potwierdził MF, nie oznacza to obowiązku zakupu terminala płatniczego, który stanowi jedną z form instrumentów płatniczych. Warunek ten będzie również spełniony, gdy udostępnimy klientowi np. swój rachunek bankowy.
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej, muszą umożliwić konsumentom zapłatę bez użycia gotówki, przy użyciu instrumentu płatniczego. Taką możliwość przedsiębiorca musi zapewnić w każdym miejscu, w którym wykonuje swoją działalność.
W dwóch przypadkach prawo do wyboru formy płatności przez konsumenta będzie jednak ograniczone:
- jeżeli umowa między przedsiębiorcą a konsumentem jednoznacznie wskazuje obowiązek zapłaty w określonej formie (na przykład w formie bezgotówkowej na rachunek przedsiębiorcy) – w takiej sytuacji konsument musi zapłacić w sposób przewidziany w umowie,
- jeżeli wartość transakcji przekracza 20 000 zł – w takiej sytuacji, od stycznia 2023 r., konsument będzie musiał zapłacić w formie bezgotówkowej.
Jeżeli obowiązkowo ewidencjonujemy sprzedaż na kasie fiskalnej i nie zapewnimy klientom możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego, nie będziemy mogli skorzystać z kwartalnego rozliczenia VAT.
Ważne
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy:
- zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej,
- dostarczający towary lub usługi osobom prywatnym (konsumentom),
muszą umożliwić tym osobom zapłatę bez użycia gotówki, za pomocą dedykowanego do takiego obrotu instrumentu płatniczego, w każdym miejscu, w którym wykonują swoją działalność.
Instrument płatniczy to zindywidualizowane urządzenie lub zbiór procedur uzgodniony przez użytkownika i dostawcę, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego.
Bezgotówkowe instrumenty płatnicze służą do zapłaty za określoną transakcję płatniczą za pomocą rachunku bankowego.
Jak wyjaśniło jednak MF (zob. wyjaśnienia „Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą płacić za transakcje: płatności gotówkowe i bezgotówkowe” na stronie biznes.gov.pl), nie oznacza to konieczności zakupu terminala płatniczego:
Realizacja obowiązku, który polega na umożliwieniu klientowi konsumentowi zapłatę w formie bezgotówkowej, może polegać na:
- udostępnieniu terminala płatniczego,
- integracji firmowego konta bankowego z usługą BLIK,
- udostępnienia firmowego numeru konta bankowego.
Infor