Rusza wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK

Polski Fundusz Rozwoju ma wynikający z przepisów obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK dopełniły tego obowiązku. Pracodawcy, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK, otrzymają wezwania do wyjaśnienia tej sytuacji.

Kto dostanie wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK?

Wezwanie otrzymają wszyscy pracodawcy, którzy zadeklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione, ale nie widnieją w ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR. Dokument zostanie udostępniony w profilu informacyjnym ZUS (PUE) i będzie zawierał link przekierowujący bezpośrednio do specjalnego formularza. Wypełniając go, pracodawca będzie miał możliwość poinformowania PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie nie zawarcia tej umowy. Jeśli pracodawca nie posiada PUE, wezwanie zostanie wysłane do niego pocztą.

Podmioty zwolnione z tworzenia PPK

Tylko trzy grupy podmiotów nie muszą zawierać umowy o zarządzanie PPK. Są to:

  • mikroprzedsiębiorcy, ale wyłącznie wówczas, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
  • osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną − w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą;
  • podmioty, które − w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK − prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.

Pracodawcy, należący do jednej z powyższych grup mają obowiązek poinformowania PFR o przyczynie nie zawarcia umowy o zarządzanie PPK.

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

Jeśli pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe, zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć tutaj. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania.

Po wyborze instytucji finansowej i podpisaniu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz.

Pomagamy pracodawcom

Pod adresem mojeppk.pl/wezwania uruchomiono stronę, dotyczącą wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Zawiera ona – napisaną w prosty i przystępny sposób – instrukcję postępowania po otrzymaniu wezwania. Krok po kroku wyjaśniono, kto powinien zawrzeć umowę, jak utworzyć PPK oraz w jaki sposób prawidłowo wypełnić formularz.

Uruchomiono także bezpłatne szkolenia online, prowadzone przez ekspertów PFR Portal PPK. „Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK” to półgodzinne webinarium, podczas którego pracodawca dowie się, czy ma obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK, jak wypełnić formularz odpowiedzi i jakie są konsekwencje niepodjęcia działań. Aby wziąć w nich udział, wystarczy zarejestrować się poprzez dedykowany formularz zgłoszeniowy.

Od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00 działać będzie również specjalna infolinia PFR pod numerem +48 22 703 43 63 (opłata zgodnie z cennikiem operatora).

Źródło: www.mojeppk.pl