Wątpliwości PUP
Z takimi wątpliwościami zwrócił się do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej powiatowy urząd pracy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. We wniosku zostało wskazane, że urząd w ramach umowy zawartej z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej otrzymał środki na projekt ze środków rezerwy Funduszu Pracy. W ramach projektu przewidziane są formy wsparcia takie jak staż zawodowy, bon na start i test zawodu.
Urząd chciał się dowiedzieć, czy środki finansowe dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy za okres odbywania stażu, bonu na start czy też testu zawodu przyznawane tym osobom powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnione z podatku dochodowego są m. in. dochody (przychody) uzyskane z tytułu świadczeń otrzymywanych w ramach działań aktywizacyjnych wskazanych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ryczałt na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie w ramach bonu stażowego.
Wnioskodawca uważał, że środki finansowe wypłacane osobom bezrobotnym będącym uczestnikami programu pilotażowego są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednakże już w przypadku osób poszukujących pracy takie zwolnienie z PIT nie ma miejsca. Tym samym – w przypadku osób bezrobotnych urząd pracy nie będzie pełnił funkcji płatnika PIT, co jednak nie będzie miało miejsca w przypadku osób poszukujących pracy.
Dyrektor KIS zgodził się z wnioskodawcą. W uzasadnieniu organ wskazał, że otrzymane przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego środki w ramach proponowanych firm wsparcia, tj. stażu zawodowego, bonu na start, testu zawodu stanowią dla nich przychód z innych źródeł. Jednocześnie określone przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT. Organ odwołał się do ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w której zawarta jest m. in. definicja działań aktywizacyjnych, z których świadczenia podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Istota działań aktywizacyjnych
Przez działania aktywizacyjne rozumie się pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Sam wnioskodawca wskazał we wniosku, że formy wsparcia dla bezrobotnego w ramach realizowanego programu stanowią działania aktywizacyjne, natomiast te same formy wsparcia dla osób poszukujących pracy nie stanowią takich działań. W związku z tym organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i stwierdził, że wypłacone beneficjentom programu, posiadającym status osoby bezrobotnej świadczenie związane z prowadzeniem działań aktywizacyjnych w ramach projektu pilotażowego należy uznać za świadczenie, które jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W takiej sytuacji również urząd pracy nie musi pełnić funkcji płatnika.
Inaczej natomiast sytuacja wygląda w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów poszukujących pracy – takie świadczenia bowiem nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na zasadach określonych powyżej, w związku z czym urząd ma obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do przychodów osób poszukujących pracy.
Przywołana interpretacja wskazuje, że każdy przypadek wypłaty świadczeń z urzędu pracy powinien być traktowany indywidualnie – jak widać, wydawałoby się identyczne sytuacje, a wiążą się z różnymi skutkami podatkowymi. Dlatego każdorazowe podjęcie decyzji w zakresie PIT ze strony urzędu powinno być poprzedzone dokładną analizą przepisów i – w ostateczności – pytaniem do KIS.
Podstawa prawna: